کاکتوس عید پاک

کد: ۱۰۰

این ساقه ها دارای قطعات مشخص و پهنی هستند که دارای اندام های فتوسنتز کننده می باشند.

دانستنی های علمی درباره کاکتوس عید پاک :
کاکتوس عید پاک (EASTER CACTUS) گیاهی اپی فیت از خانواده کاکتوس ها است. و به عنوان یک گیاه زینتی در سطح وسیع کشت می شود. کاکتوس عید پاک به دلیل دوره ی گلدهی کاکتوس عید پاک در نیمکره شمالی به این نام نامیده شده است.
کاکتوس عید پاک در نواحی جنوب شرقی برزیل، در پارانا و سانتاکاتارینا، در ارتفاعات ۳۵۰ تا ۱۳۰۰ متری از سطح دریا یافت می شود. همراه با گونه های دیگری مانند H. gaertneri به صورت اپی فیت روی درختان یا اغلب روی صخره ها در جنگل های پرباران نواحی گرمسیری رشد می کنند.
خصوصیات گیاهشناسی کاکتوس عید پاک:
این گونه از کاکتوس که معمولاً به صورت اپی فیت روی درختان یا صخره ها رشد می کند، در زمان بلوغ دارای انشعابات فراوان و چوبی می شود که به شکل آویزان از گیاه مشاهده می شوند. این ساقه ها دارای قطعات مشخص و پهنی هستند که دارای اندام های فتوسنتز کننده می باشند. بخش های جوانتر به رنگ سبز کمرنگ، به طول ۴ تا ۷ سانتیمتر و عرض ۲ تا ۲.۵ سانتیمتر با شکاف ها و بریدگی های کوچک در قسمت حاشیه ها هستند. آرئول ها در کاکتوس از این شکاف ها ایجاد می شود.
گل ها نیز از آرئول های انتهای ساقه ها تشکیل می شوند. این گل ها به رنگ های سرخ یا سرخ مایل به زر، به طول ۴ تا ۵ سانتیمتر، به شکل متقارن شعاعی بوده که در صورت شکوفا شدن به شکل قیف در می آید که حداکثر قطر آن به ۴ تا ۷.۵ سانتیمتر می رسد.
پس از گلدهی و تلقیح، میوه های کشیده و قرمز رنگ تشکیل خواهند شد.
شرایط محیط رشد کاکتوس عید پاک:
دمای مناسب در تابستان ۲۵ درجه سانتیگراد و در زمستان ۷ تا ۱۳ درجه سانتیگراد می باشد تا در این شرایط جوانه ها به خوبی تشکیل شوند.
از نظر نیاز نوری، شرایط آفتاب کامل تا نیمه سایه برای آن پیشنهاد می شود. در فصل تابستان نیز می توان آن را در محیط خارج گلخانه کشت نمود.
از نظر نیاز آبی، این گونه های گیاهی به کمبود و یا زیادی آب واکنش نشان می دهند و پیشنهاد می شود خاک بستر آنها پیوسته مرطوب باشد.
پی اچ مناسب خاک برای آن نیز بین ۶.۱ تا ۷.۸ می باشد.
اگرچه این گیاهان بصورت اپی فیت روی درختان یا صخره ها رشد می کنند ولی برای کشت در خاک معمولاً خاک های ناهموار و زبر را ترجیح می دهند. بهترین خاک برای رشد آنها مخلوطی از خاک باغچه، پامیس، پوست درخت یا پرلیت است.
تغذیه کاکتوس عید پاک بهتر است هر ۱۴ روز یکبار صورت گیرد و نیاز کودی آن نیز برای عناصر ماکرو (NPK) به نسبت های مساوی ۱۰:۱۰:۱۰ می باشد
مشکلات احتمالی کاکتوس عید پاک:
اگر آبیاری نامنظم باشد و کوددهی به موقع صورت نگیرد، گل های گیاه ریزش می کنند و تعداد گل های تولید شده نیز کم می شود.
اگر انرژی کاکتوس عید پاک صرف تولید میوه شود، گل ها در سال بعد کوچکتر خواهند بود. بنابراین برای رفع این مشکل بهتر است گل های پژمرده و پلاسیده را قبل از تولید میوه از روی گیاه حذف نمود تا انرژی گیاه ذخیره گردد و گل های بزرگ در سال بعد تولید نماید.
زیاد دست زدن و لمس کردن گل ها نیز سبب ریزش آنها می شود.
تکثیر کاکتوس عید پاک:
تکثیر کاکتوس عیدپاک از طریق بریدن بخش های ساقه انجام می شود. این بخش ها را پس از برش مدتی در هوای آزاد نگهداری می کنند تا خشک شود و سپس در خاک مناسب و کمی مرطوب کشت می کنند.

Related Images:

کاکتوس عید پاک سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا