باغبانی در یک فوت مربع

کد: ۱۴۹

Gardening in a square foot

باغبانی در یک فوت مربع روش ساده‌ ساختن باغ کوچک دریک فضای چند فوت مربعی و تقیسم آن به شبکه های یک فوت مربعی است که هر کدام به طور جداگانه مدیریت می‌شود.

1516499531966blob

این شیوه کشت گیاهان به طورهماهنگ وبا تولید بالا برای فضاهای کوچک مثل حیاط خلوت و آشپزخانه است. باغبانی فوت مربع بوسیله Mel Bartholomew یک باغبان، مهندس بازنشسته و متخصص بهره‌ وری به عنوان شیوه‌ای بهتر برای پرورش سبزیجات اختراع شد و هنگامی که ایده خود را در سال ۱۹۸۱ در کتاب باغ فوت مربعی ارائه داد، این روش را به مردم معرفی کرد.
باغبانی در یک فوت مربع درواقع ایجاد یک باغ با بسترکوچک (۴×۴ و یا ۴×۸ سایزهای معمول هستند) و تقسیم آن به شبکه های یک فوت مربعی (۳۰ سانتی‌متر) است که هرکدام به صورت جداگانه مدیریت می‌شود. دانه یا نهال هریک ازگیاهان دریک یا چند مربع کاشته می شود که تراکم گیاهان برحسب اندازه گیاه بالغ است.
به عنوان مثال شما می‌خواهید حدود ۱۶ دانه بذردرباغ بکارید اما فقط یک دانه در هر مربع می‌کارید. درباغ سنتی، بین هر ردیف فضایی مسطح برای مسیر وجود داد که نه تنها بخشی از فضای حیاط را اشغال می‌کنند بلکه مکانی برای رشد علف‌های هرز وریشه‌های نزدیک به آن هستند. در باغ های با شیوه باغبانی فوت مربع از آنجایی که هیچ مسیری وجود ندارد، هیچ فضای هدررفته‌ای وجود ندارد و خاک در بستر سفت نمی‌شود زیرا شما هرگزروی آن قدم نمی‌گذارید. تصور کنید یک بستر کوچک ۴×۴ که قادربه رشد همه نوع گیاه باغ سنتی است. گیاهان بطورهماهنگی آن فضا را اشغال کرده به طوری که فضایی برای علفهای هرز باقی نمی‌گذارند، ترکیب خاک ایده‌آل نیازگیاهان را به هوادهی خاک کاهش داده وهمه قسمتهای این بستربه آسانی قابل دسترسی است و این به معنی صرفه‌جویی درمصرف آب نیزهست.
باغ‌های فوت مربع می‌تواند یک قاب ساده چوبی باشد و یا حتی می‌تواند مثل باغ های عمودی پیچیده باشد
با استفاده ازفرمول آسان ودقیق باغبانی فوت مربع برای تصمیم گیری درمورد اینکه درهرمربع چه گیاهی بکاریم که به راحتی براساس اندازه گیاه به هنگام بلوغ محاسبه می‌شود.
ادعا شده که باغبانی دریک فوت مربع درهشتاد درصد فضای کمتروبا صرف دودرصد کارنسبت به یک باغ سنتی، صد درصد بازدهی دارد.
یک بستر باغ فوت مربع ۴×۴، می‌تواند غذای یک خانواده کوچک را تامین کند

1516498995867blob

جعبه‌های باغ نیزمی‌تواند درزمین های بدون فضای سبزانجام شود ودرهرارتفاعی برای جلوگیری ازفشاربه کمروزانو تنظیم شود.
هیچ طرح باغبانی هوشمندانه‌ای را نمی‌توان برای فضایی با نورکم وزهکشی ضعیف ساخت. الگوهای سایه و آفتاب را برای یافتن فضایی با شش تاهشت ساعت آفتاب دریک بخش حیاط بدون درخت یا دیگرموانع مسدود کننده اشعه‌های آفتاب ازجنوب شرقی، دنبال کنید.
هنگامی که گیاهان بالغ می‌شوند، می‌توانید به طورمداوم برداشت کنید.

آبیاری:

پس از کاشت، گیاهان را به طور مرتب آبیاری کنید. از آنجایی که باغ کوچک است، بهتر است آبیاری به صورت دستی و مثلا با استفاده از آبپاش و یا شیلنگ با فشار خیلی کم باشد. آبی که استفاده می‌کنید

نگهداری حداقل:

از آنجا که باغ کوچک است و شما فقط چند کارخاص برای هرروزانجام می‌دهید، شما فقط به چند دقیقه وقت، صرف کاشت، نگهداری وبرداشت درهرزمان، نیاز دارید.
علفهای هرز اطراف گیاهان را تا وقتی کوچک هستند، از بین ببرید این نیازمند وجین کردن علف ها در طول هفته است، جوانه‌های ضعیف را با قیچی قطع کنید.
باغبانی در یک فوت مربع یک روش باغبانی مناسب برای هر باغبان خانگی است و بخصوص برای افراد مبتدی در عین حال که اشکالاتی وجود دارد اما این اشکالات، راه‌حل‌ های ساده‌ای دارند. البته همه چیز به نیازوعلاقه شما بستگی دارد اما اگر به این شیوه باغبانی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم آن را یک دور امتحان کنید، مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

Related Images:

باغبانی در یک فوت مربع سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا